week drie - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ton en Carla VanDril-Coenders - WaarBenJij.nu week drie - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ton en Carla VanDril-Coenders - WaarBenJij.nu

week drie

Blijf op de hoogte en volg Ton en Carla

01 Maart 2014 | Peru, Cuzco

van Colca naar Cuzco

Wat een prachtig afwisselend land! Voor het eerst in twee weken maakt de felle zon plaats voor onweerswolken en een flinke hagelbui. Dat mag ook wel eens want het is tenslotte de natte periode. We zijn onderweg naar het zuiden met een busje en passeren het hoogste punt: een pas van 4910 m boven zeeniveau. Je merkt het wel, vaak moet je even bijademen om voldoende zuurstof binnen te krijgen. De stad Puno, onze volgende halte, ligt aan het Titicacameer dat grenst aan Bolivia. Je merkt dat het een grensplaats is aan de drukte en de grote variatie aan mensen.

De aantrekkingskracht komt ook van het enorme meer van 165 bij 60 km, dat op 3800 m boven zeeniveau ligt. We bezoeken het kleine eiland Taquile, met een gesloten gemeenschap van circa 2000 mensen. Het is een van de vele bijzondere bevolkingsgroepen rond het meer, met aparte kledij en gewoonten. Ze hebben zelfgekozen leiders en mogen alleen iemand van het eiland trouwen. Ze kunnen goed in eigen onderhoud voorzien door landbouw en visserij, ook geholpen door toerisme en belastingvrijstelling. We wandelen door de kleine veldjes met grote verscheidenheid aan planten en bloemen. Er is veel tijd over om kunstig weefwerk en breiwerk te maken, dat laatste doen de mannen. Het komt allemaal heel paradijselijk over, vooral als het zonnetje doorbreekt. Je bedenkt hoe relaxed het zal zijn om hier te leven in dit hobbitlandje. Je vraagt je af hoe ze zich evenwichtig kunnen aanpassen aan alle veranderingen in de buitenwereld. Later bezoeken we een drijvend rieteiland met een tiental hutjes er op. Zo leven hier ook nog steeds kleine groepjes van ongeveer 25 mensen op het meer.

We reizen in de volgende nacht al door naar de stad Cuzco, wat eerder dan gepland. Er zijn uitgebreide demonstraties en stakingen gaande in deze regio, gericht tegen inkomensgelijkheid. Het lijkt een wonderlijk contrast, want we zien als toerist vooral een rijk stadscentrum vol prachtige gebouwen en pleinen. Cuzco was hoofdstad van het Incarijk maar is in de 16e eeuw met veel geweld helemaal omgevormd tot een stad met Spaans karakter. Het ligt bovendien in een prachtig gebied met hoge bergen en valleien. Er zijn nog veel resten van de Inca-architectuur en de mensen zijn er erg trots op. We bereiden ons voor op de trektocht naar Machupicchu, daarover de volgende keer meer!

• 01 Maart 2014 - 07:16

Resy:

Tegen inkomensGelijkheid? Mm mm snap ik niet
    Xxx resy , veel plezier op de wandeltocht!

• 01 Maart 2014 - 08:23

Marie-Louise:

Dat snap ik ook niet, Resy. Een heel andere wereld........ en alleen met elkaar mogen trouwen in een gemeenschap van 2000 mensen lijkt mij ook niet gezond!
    Een hele ervaring! Geniet verder van jullie bijzondere reis!
    Liefs Marie-Louise

• 01 Maart 2014 - 09:42

Manuela:

Niet zo plagen. Ik denk dat er in vele andere landen ook nog wel een lans te breken is over inkomensongelijkheid. Dapper dat ze zich samen sterk maken hiervoor, vooral in een land waar de heren toch vaak in het dorpscafé vertoeven terwijl de dames hun handen rauw werken!

Dank voor de mooie verslagen, wij genieten stilletjes mee. Ik kijk al uit naar de mooie foto's van de rieteilandjes en de kleurrijke gemeenschappen!

• 03 Maart 2014 - 09:25

Erna:

Hoi Carla en Ton,

Leuk om weer wat van jullie te horen en dan nog wel vanuit Peru! Gaan jullie een lange tocht maken?
    Heel veel plezier!

x Erna

• 03 Maart 2014 - 11:53

Thea:

Hoi allebei,

Wat een bijzonder avontuur. Maxima begint vandaag aan haar vijf daagse reis aan Columbia en Peru. Misschien komt het nieuws ook bij jullie aan.
    Groet Thea