mysore, belur, halebid, hampi - Reisverslag uit Hospet, India van Ton en Carla VanDril-Coenders - WaarBenJij.nu mysore, belur, halebid, hampi - Reisverslag uit Hospet, India van Ton en Carla VanDril-Coenders - WaarBenJij.nu

mysore, belur, halebid, hampi

Door: ton van dril

Blijf op de hoogte en volg Ton en Carla

27 Januari 2017 | India, Hospet

Volgende stop is het nabijgelegen Mysore, een mooie en welvarende stad in de deelstaat Karnataka. We zien mooie parken en paleizen. We waren al zo ver om de tijgers dan maar te bekijken in de dierentuin van Mysore, maar die was dicht wegens vogelgriep. In ons hotel wandelt een ganzenfamilie en er zijn eenden, apen en een papegaai. Het 19e eeuwse paleiscomplex trekt op zondag na zonsondergang veel volk. Om zeven uur is het wauw-moment en gaan er tienduizenden lampjes aan. Ze willen ons selfiesticks verkopen maar dat is zoooo 2016! We zijn behulpzaam bij het maken van groepsportretten en we moeten ook vaak op de foto van de Indiërs. We staan vast overal op facebook. Van binnen is het paleis ook een kakelbonte mix van stijlen en ongelofelijk rijk versierd. We mogen het niet fotograferen en moeten op blote voeten rond schuifelen. Er is ook een katholieke kathedraal, maar die is nog in de afbouwfase. Hij is grijzig en strak, terwijl in Kerala de kerken heel uitbundig met bidprentjesmotieven zijn versierd. We missen de markt in deze laatste grote stad, want voor het eerst heeft Carla buikkrampjes.

We trekken nu verder naar het noorden en bezoeken de tempels van Belur en Halebid. Daar zijn ze rond 1100 aan begonnen en er is meer dan honderd jaar aan gewerkt, Ze hebben ongelofelijk knap en gedetailleerd beeldhouwwerk in zeepsteen. In die uitwerking zit ook heel veel variatie, hier zijn verschillende generaties kunstenaars echt helemaal los gegaan. De tempels zijn nooit helemaal voltooid en door oorlogsgeweld deels verwoest en onder het zand verstopt geweest. Onze tocht gaat weer verder naar het noorden door het mooie landelijke Karnataka.

De laatste stop voor eindstation Goa is Hampi. In dat gebied liggen lage heuvels met enorme rotsblokken. Het was al in de oertijd een gebied met tempels, maar in de 14e en 15e eeuw is een grote stad gebouwd. Die was ooit de hoofdstad van heel Zuid-India, maar is vervolgens weer verwoest. Je ziet de resten van enkele duizenden monumenten. De stijlen doen denken aan Inca, Grieks, Romeins, Moors, noem maar op. Er zit een grote bende brutale apen en je moet oppassen op je spullen. Tot voor kort werden nog opgravingen gedaan en tempels gevonden. Er is een grote, nog in gebruik zijnde tempel met een huisolifant. Je kunt er dagen doorbrengen om het allemaal goed te bekijken, maar wij vinden na alles wat we al gezien hebben een dagje wel genoeg.